18 Oct 2016

 I en jungel av interiørvalg kan det være lett å gå seg vill blant blomstermønstrede tapeter og møbler av ulike tresorter. Wibeke har gjennom Vakre Hjem Interiør gjort karriere av å bane riktig vei for sine kunder.

Med 19 års erfaring og god kjennskap til det som rører seg i interiørverden, guider interiørkonsulent og blogger Anne Wibeke Monsen sine kunder trygt forbi de vanligste fallgropene og tornete opplevelsene som det å innrede et hjem, en hytte eller en bedrift kan føre til.

– Man skal gjerne leve lenge med det man kjøper, og da er det viktig å gjøre et gjennomtenkt valg.

– Grunnen til at mange velger å bruke en interiørkonsulent, er fordi folk i en jungel av valg ofte velger feil, og ender med å måtte kjøpe ting på nytt og på nytt. Da kan jeg rettlede dem slik at ting blir riktig i første runde, sier Wibeke.

TOK EN RÅSJANS

I en hundre år gammel villa i frodige omgivelser på Paradis, har Wibeke og hennes mann de siste ni årene drevet møbel- og interiørbutikken Vakre Hjem Interiør.

Eventyret startet for 19 år siden, da ekteparet åpnet sin egen interiørbutikk på Sartor senter. I løpet av de neste ti årene lærte Wibeke mange ulike typer mennesker å kjenne, og ble etter hvert stadig flinkere til å hjelpe sine kunder basert på deres personlige smak og individuelle behov.

annewibekemonsen2

STAMKUNDER: Caroline Haugland (25) fra Austevoll og hennes mor har tidligere hatt besøk av Wibeke hjemme, og er fornøyd med den personlige veiledningen og produktene de har kjøpt. Flere av deres familiemedlemmer har også benyttet seg av Wibekes tilbud. (Foto: Britt Embry)

Men samtidig som mange interiørbutikker kjempet om å få plass i et kjøpesenter, var Wibeke sin drøm å forlate det stedet som så mange oppsøker når de skal handle til sine hjem. Ved et lykketreff kom Wibeke tilfeldigvis over villaen, og en etterlengtet mulighet var kommet.

– Vi tok en råsjans og flyttet fra et innarbeidet konsept.

– Vi så ofte at det å handle interiør kan være en stressende opplevelse for kunden. De skal forholde seg til så mange forskjellige butikker, priser, rabatter og kvaliteter som finnes, og vet ofte ikke hvordan ting vil passe inn eller se ut når møbelet, tapetet eller lampen faktisk er kommet inn i deres hjem, sier Wibeke.

– Vi tok en råsjans og flyttet fra et innarbeidet konsept. Vi ønsket å skape en behagelig og personlig opplevelse for våre kunder, hvor de i stille og rolige omgivelser kan veiledes og velge det som er riktig for dem, og samtidig nyte noe godt å drikke og kanskje en sjokoladebit. Man skal gjerne leve lenge med det man kjøper, og da er det viktig å gjøre et gjennomtenkt valg.

REISER HJEM TIL KUNDEN

Wibeke tilbyr produkter og styling til alle rom i private hjem og fritidsboliger, og til bedrifter som hoteller og kontorer. Avhengig av kapasitet styler hun også boliger for salg. Kunder som ønsker dypere veiledning kan enkelt booke seg en time for rådgivning i selve møbelbutikken. Dersom ønskelig, reiser Wibeke også hjem til kunden for å gi råd basert på livsstil og personlig stil. Da tar hun ofte med seg prøver på tapeter, gardiner og mindre innredninger som lamper og bilder, noe som gjør det lettere for kunden å visualisere sluttresultatet.

– Når jeg reiser hjem til en kunde, så kan jeg se hvilke arealer, møbler, farger og belysning de har, og jeg kan også bli bedre kjent med dem som personer. Basert på dette kan jeg gi dem råd om hva som vil utnytte ulike områder best, samtidig som jeg alltid anbefaler å kombinere god design med funksjon, sier Wibeke.

annewibekemonsen3

STORT UTVALG: Hos Vakre Hjem Interiør finnes et bredt utvalg av tapeter og gardiner. Som en del av servicen tar Wibeke ofte prøver med seg hjem til kunden. (Foto: Britt Embry)

– Har man for eksempel små barn, så er ikke en dyr, hvit stoffsofa en god idé, uansett hvor trendy den måtte være eller hva kundens venninner mener at de bør ha. Kjøper man varer på nett, så vet man heller ikke hvilken farge eller kvalitet produktet egentlig har, så det er alltid best for kunden å se ting med egne øyne før de kjøper, slik at de kan bli superfornøyd med valget sitt i ettertid.

– Jeg mister heller et salg enn å la dem kjøpe noe som ser og føles feil ut.

Interiørkonsulenten mener det er viktig at kunden tenker på hva de selv liker, og ikke på hva deres venner eller trender i magasiner mener at de bør ha. Med lang erfaring om hvilke kjøp kunder pleier å angre på, sier Wibeke at hun alltid må være ærlig med kunden.

– Jeg kan ikke med god samvittighet være enig med en kunde sine ønsker dersom jeg mener at disse ikke er til kundens beste i det lange løp. Jeg mister heller et salg enn å la dem kjøpe noe som ser og føles feil ut, sier Wibeke.

Men dette betyr ikke at alle kunder skal ha make innredning.
– Jeg synes det er viktig å kunne tilby noe som passer til en hver smak, alt i fra klassiske til moderne stiler.

– Jeg kan skaffe det aller meste, og er også så heldig å kunne bestille visse utenlandske og skandinaviske merker, som noen fantastisk vakre og nostalgiske baderomsmøbler fra England, og noen flotte møbler i fra Spania. I tillegg har vi et enormt utvalg av gardiner og tapeter, sier Wibeke.

OPPDAGET AV EKTEMANNEN

Det var ektemannen som tidlig i deres forhold oppdaget Wibeke sine talenter for å sette sammen stiler og gjøre full nytte av arealer. Siden da har ektemannen gitt henne det lille pushet som behøves for at hun skal våge å vise seg frem, mens han selv har valgt å ta seg mest ut av den markedsføringsmessige siden av bedriften.

– Det viktigste i denne jobben, er at man er glad i mennesker, og at man tør å by på seg selv.

– Jeg tror det viktigste i denne jobben, er at man er glad i mennesker, og at man tør å by på seg selv. For oss har det også vært viktig at forholdet vårt fungerer godt både privat og på jobb, og at vi løfter hverandre til å bli bedre. Vi er også veldig flinke til å skille mellom arbeid og privat. Når butikkdøren låses, er arbeidstiden over, sier Wibeke.

I tillegg til å treffe kunder, skriver Wibeke blogg og temareportasjer for Eiendomsmegler Vest. I øyeblikket  utarbeider de også en helt ny nettside til Vakre Hjem Interiør, som skal bidra med tips og inspirasjon til kunder.

– Vi er ikke byens største butikk, men vi tror at behovet for kunnskap og en større variasjon av produkter i bransjen bare blir større og større. Vi er en totalleverandør av møbler og interiørartikler, men liker å tenke at vi skiller oss ut ved å også kunne tilby høy kvalitet, kunnskap, service og unike produkter. 

Mens mye av det Wibeke kan tilby sine kunder er laget i utlandet, er ekteparet også opptatt av å kunne vise frem det lokale.
– Kunst er en del av interiøret som hjelper å binde sammen stilen og plassfølelsen i et rom, og vi velger derfor å stille ut bilder som er laget av lokale kunstnere, sier Wibeke.

GLEDER SEG TIL BOLIGMESSEN

Den 23. til 25. september er det boligmesse i Vestlandshallen, hvor det forventes nær 12.000 besøkende. Messen er en begivenhet ekteparet alltid ser frem til.

– Vi legger mye ned i messene våre for å presentere fine sammensetninger, og har rundt 30 kvadratmeter å boltre oss på. Noe av det viktigste vi ønsker å formidle, er at en interiørkonsulent er noe alle kan ha nytte av.

interiørbutikk

KLASSISK OG MODERNE: I møbelbutikken på Paradis finnes det noe for en hver stil og smak, og mange kunder velger å kombinere det klassiske med det mer moderne. (Foto: Britt Embry)

Kilde : http://bergensmagasinet.no/aktuelt/stress-ned-velg-rett/